Pas op met…

Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dikke kans dat dat dan ook inderdaad het geval is. Fraude en misleiding zijn er in een ongekend aantal varianten, en het valt zeker niet mee om elk fout handeltje te ontmaskeren. Maar als u op een paar basiselementen let kunt u al een heleboel ellende voorkomen.

Er zijn twee hoofdlijnen in fraude te ontdekken:

-1-: men biedt u iets aan tegen een heel aantrekkelijke prijs en zal uw aankoop aan u verzenden zodra de betaling is ontvangen. Of men kan iets voor u regelen wat bijna niemand anders kan (bijvoorbeeld een krediet regelen terwijl u een behoorlijke BKR-registratie heeft) als u maar bereid bent om vooruit even wat kosten te voldoen.

-2-: men koopt iets van u. De koper wil betalen per bank, maakt waar u bij zit op zijn of haar telefoon het geld aan u over en laat u op zijn telefoon zien dat het geld aan u is overgemaakt. Achteraf blijkt dat er niets is overgemaakt, maar uw spullen bent u kwijt.

Op beide voorbeelden zijn werkelijk oneindig veel variaties mogelijk. En dat maakt het soms moeilijk om te onderscheiden of iets klopt of niet.

Bij twijfel? Geen zaken doen. Zo eenvoudig is het. Maar u kunt natuurlijk ook even kijken of de wederpartij bijvoorbeeld een Facebook-account heeft die al lagere tijd online staat.

Gaan betalingen voor iets wat u verkoopt naar u via de bank? Kijk dan altijd even op uw eigen telefoon of computer na of die betaling daadwerkelijk op uw rekening is bijgeschreven. Zet een koper of verkoper u onder druk om snel te handelen? Niet aan meewerken. Zonder een betaling heeft u immers niets.

Tot slot: meld elke klacht aan ons via ons klachtensysteem. Zo kunnen wij samen met u elke vorm van fraude, misleiding en oplichting snel ontdekken en meteen stappen ondernemen indien dat nodig is.